Wat doe ik

Een algemeen heersende gedachte is dat dyslexie alleen een probleem is van lezen en schrijven. Vele dyslectici denken daar hetzelfde over. De vraag is of dat werkelijk zo is. Als ervaringsdeskundige merk ik bij mezelf en in de praktijk dat dyslexie voor veel onduidelijkheid zorgt. Daar zou ik graag verandering in willen zien. Ik vind het erg belangrijk dat voor iedereen duidelijk wordt wat dyslexie meer is dan moeilijkheden met lezen en schrijven. Dat doe ik op verschillende manieren.

Coachen en begeleiden van (jong)volwassenen met dyslexie.

Tijdens dit individueel traject krijg je inzichten en tools om zo beter te functioneren tijdens je school en werkcarrière.

  • Je hebt meer inzicht in wat dyslexie precies is
  • Je leert dat mensen met dyslexie informatie op een andere manier verwerken
  • Je begrijpt waar je prestatiedrang, perfectionisme, uitstelgedrag of onzekerheid vandaan komt en hoe je dit kunt verminderen
  • Je leert omgaan met schaamte en onzekerheid
  • Je leert minimaal 2 keer sneller te lezen
  • Je leert om een goede presentatie te geven
  • Je leert jouw ideeën beter te verwoorden
  • Je leert je werk en je tijd beter te managen

Naast individuele trajecten geef ik ook lezingen aan scholen en bedrijven om meer begrip te creëren voor voor mensen met dyslexie. Waar mag je hun bij steunen, maar ook inzien waar dyslectici goed in zijn en hun daarbij inzetten

Ik verzorg ook workshop/ trainingen waarbij ik een groep tools aan leer die een dyslectici ondersteunen tijdens op leiding of op het werk of gewoon in je dagelijks lezen. Denk bijvoorbeeld aan Mind mappen en snel lezen.

Voor wie

Ik kan me voor stellen dat er minimaal drie momenten in ons leven zijn dat we met de moeilijkheden van dyslexie geconfronteerd worden. Als eerste wanneer we op school zitten lager onderwijs of later in je school carrière. Op het moment dat je ontdekt dat je kind dyslectische blijkt te zijn en jij jezelf in hem of haar herkent. Je was niet op de hoogte van je eigen dyslexie en nu vallen alle kwartjes op zijn plek. Dit is het moment dat je jezelf en daarbij je kind maar wil begrijpen. De laatste groep is de werkende man en vrouw die op hun werk moeilijkheden ervaren. Je hebt altijd prima gefunctioneerd maar er zijn wat dingen op je werk veranderd waardoor je nu wel moeilijkheden ervaart. Of je bent in functie gegroeid en nu loop je in je nieuwe taken vast. Dan kan het zijn dat je jezelf herkent in deze punten dan zou het ook kunnen dat je hier wat antwoorden op je vragen vindt.

Herkenningspunten en of obstakels voor personen met dyslexie tijdens de studie of op je werkplek

  • Je hebt moeite met lezen;
  • Variatie in jouw spelling;
  • Je hebt moeite met het maken van samenvattingen, verslaglegging en presentaties geven, ondanks hoger onderwijs;
  • Je hebt moeite om tijdens vergaderingen iets snel door te lezen of je standpunt duidelijk maken;
  • Je hebt een chaotisch bureau of werkplek of juist over gecompenseerd door alles puntje precies een plek geven;
  • Gevoelsmatig worden jou kwaliteiten niet benut, maar je voelt jezelf te onzeker om het kenbaar te maken en of andere dromen na te jagen;
  • Gevoel dat anderen je wat dommig, lui of vreemd vinden, en dat zelf soms ook vinden of voelen;
  • Je hebt de neiging om dingen uit te stellen;
  • Je werkt langer door of neemt werk mee naar huis om zo te zorgen dat het “perfect“ is;
  • Je hebt vaak het gevoel dat je iets fout doet of doet er alles aan doet om dit te voorkomen;
  • Je doet je best om je ‘handicap’ te verbergen aan medestudenten of collega’s;
  • Je vindt het moeilijk om namen en/of lange woorden te onthouden. Meestal weet je de betekenis van het woord wel, maar je bent het woord vergeten;